darmansyah

May 19, 2009

Marhaban

Dahlya dimandikan sebelum berangkat ke Surau

Sabtu malam, setelah dirancang awal oleh Atok dan Andung di Surau Kg.Bendahara di tempat Atok dan Andong tinggal maka disitu lah Dahlya di cukur jambulnya dengan cara sederhana.

Persiapan seawal pagi Engku dan Umi pergi ke pasar Selayang untuk membeli beberapa buah tangan untuk para hadirin yang hadir pada malam kenduri nanti. Tidak banyak hadiah buah tangan yang diberikan cuma beberapa makanan ringan dan air mineral cawan. Semua ini hadiah dari Andong untuk meraikan cucunya.

Hadiah untuk para hadirin yang datang

Selepas sholat mahgrib, jam 8.45 seperti yang dipesan oleh Atok, Engku membawa Dahlya, Umi beserta Bunda Odah ke surau tidak jauh dari rumah kediaman Andong. Disana, Dahlya diperkenalkan oleh para hadirin yang datang. Seramai 6 orang jemputan khas Atok untuk membaca marhaban dinyantikan dengan merdu. Surau ini tiada ahli yang boleh menyanyikan marhaban maka Atok mencari beberapa kenalan beliau untuk menyanyikannya.


Acara ini tidak mengambil masa yang lama. Lebih kurang 30minit selesai dan setelah nyanyian marhaban, Dahlya digendong oleh Atok di bawa ke sekeliling para hadirin untuk dipotong rambutnya. Engku mengekori dari belakang dengan membawa talam bekas berupa gunting dan cawan untuk diletakkan madu, kurma. Perkara ini dibuat supaya anak yang dilahirkan dengan harapan dapat memakan makanan yang baik2 belaka bila besar nanti.Majlis potong rambut dimulakan dengan Atok(Atok juga merupakan penasihat surau di Kampung Bendahara

Imam surau Kampung Bendahara.


Jiran


Hadirin yang datang pada malam itu juga diberi penghormatan

Setelah habis acara potong rambut/cukur jambul, para hadirin sholat Isyak disertakan tahlil arwah dan dijamu dengan makanan yang ala kadar.

Diantara para hadirin yang datang dimajlis malam itu

No comments:

Post a Comment