darmansyah

May 19, 2009

Hadiah Dan Botak

Seperti tulisan yang sebelumnya, jika sebuah keluarga mendapat ahli yang baru maka sanak saudara, jiran, rakan sekerja dan lain2 kenalan pasti akan bermurah hati untuk menghulur pelbagai hadiah buat bayi yang baru dilahirkan. Begitu juga Dahlya, kali ini Dahlya dapat 2 botol bedak dan satu set barang kelengkapan bayi termasuk tisu basah, puting kapas dan sebagainya.

Hadiah ini di beri oleh jiran sebelah rumah kiri Atok, Abang Roslan namanya. Manakala hadiah satu set kelengkap bayi dihadiahkan oleh One yang dahulunya jiran sebelah rumah kanan Atok tetapi One telah pindah. One sangat gembira bila melihat Dahlya. One merupakan jiran yang paling rapat dengan Andong dan Atok. Segala masalah yang memerlukan rujukan, semua dibincangkannya dengan Atok.


2 botol bedak hadiah keluarga Abang Roslan

Satu set alat kelengkapan bayi


Petang Isnin maka bermulalah episode cukur rambut Dahlya sehingga botak. Umi mengambil foto2 Dahlya sebelum dibotakkan kerana ini merupakan detik sejarah bagi Dahlya sebelum rambutnya dibotakkan. Sebelum dibotakkan, rambut Dahlya lurus, lebat dan hitam. Terasa sayang pula untuk membotakkan kepala Dahlya tetapi apakan daya kerana untuk membersihkan kulit kepala Dahlya dari kelumumur yang ada ketika dilahirkan, terpaksa juga dibotakkan.

Sempat berposing


Andung mendukung Dahlya

Rambut sebelum dicukur

Ketika dicukur

Dah perangai Dahlya suka tidur macam Engku

momen menguap khas dari Umi

Sejuk dan lena selepas dicukur



Orang kata, kalau kita mencukur rambut bayi segala penyakit akan dapat dibuang. betul ke?
Dijemput para pembaca blog ini datang menghadiri majlis kenduri Aqidah Dahlyatunnuha di Teluk Gedung, Klang. Sabtu pada 13 Jun 2006.

No comments:

Post a Comment