darmansyah

October 23, 2009

Danau Toba

Petang itu kami 3 keluarga sudah bersetuju untuk bercuti ke Danau Toba, perjalanan dimulakan dengan menyewa kenderaan Toyota Inova sudah cukup untuk mengisi semuanya walaupun sedikit sempit. Keluarga Bang Nabil dan Kak Awam. Perjalanan bemula dari Langsa ke Medan mengambil masa memandu selama lebih kurang 7jam. Bertolak selapas sholat maghrib, didalam kereta, Dahlya tidak banyak kerenah dan selama perjalanan disana Dahlya juga tidak rewel. Sangat senang membawa Dahlya bercuti semasa bayi, Dahlya hanya tau minum dan main sahaja.

Sampai di Danau Toba lebih kurang jam4 pagi, kami terus menuju bilik hotel. Apabila ingin menempah bilik, petugas hotel mengatakan waktu untuk mendaftar hotel jam6 pagi dan jika kami menempah dari waktu itu, kami harus membayar untuk satu malam ekstra. Setelah berbincang, kami lupakan dulu untuk menempah hotel dan pergi berjalan2 sekitar Danau Toba untuk bersarapan. Udara di Danau Toba tidak lagi sedingin ketika Engku berkunjung kesini suatu ketika dulu, mungkin disebabkan dengan pembangunan yang tidak terancang. Danau Toba merupakan tasik diatas gunung berapi yang sudah meletus lama dulu maka terbentuk lekukan yang besar seperti kawah dan menjadi danau. Di tengah danau itu pula terdapat sebuah pula yang dinamakan Pulau Samosir. Sesungguhnya Indah ciptaan Allah Maha Pencipta.

Tepat Jam 6 pagi, kami mendaftar di hotel untk mendapatkan bilik masing2. Satu bilik hotel berharga 238.000 rupiah sahaja. Lebih kurang RM80. Paginya ada penjual durian di hotel kami dan sempat juga Engku membeli durian 6biji seharga 48.000rupiah.

Engku sedang menawar harga durian

Berehat dan tidur dibilik masing2 sehingga jam11 pagi, kami sekeluarga pergi makan tengah hari disebuah restoran diberi nama Istana Minang. Perlu diingat untuk pembaca, makanan di Danau Toba agak mahal jika dibandingkan di Medan.

Tiba masa untuk kami berjalan di Pulau Samosir dengan menggunakan bot sewaan berharga 450000 rupiah untuk 3 destinasi iaitu Batu Gantung, Pulau Peranginan Samosir dan Tomok pergi dan balik. Terasa sejuk dan nyaman udara di Danau Toba ini kerana tempat ini berada agak tinggi dari aras laut. Kedinginan udara angin dari pergerakan bot juga boleh membuatkan badan menggigil.