darmansyah

April 29, 2009

My Kid


Tepat jam 8pagi, engku dah tercongok di depan pintu Jabatan Pendaftaran Negara. Orang yang pertama menunggu didepan pintu dan dapat no giliran 2001. Setelah menunggu beberapa minit untuk pegawai Jabatan Pendaftaran Negara bersiap untuk memulakan kerja, no giliran engku tertera dipapan nombor panggilan.

Assalamualaikum dan selamat pagi puan, salam engku tidak dijawab. engku tak ambil peduli tetapi kewajipan seorang umat manusia, tatacara dalam kehidupan perlu ada di praktik kan dalam kehidupan seharian. Yang nyata, pegawai Jabatan Pendaftaran Negara berbangsa India yang menjaga kaunter ketika engku beratur untuk mendapatkan nombor giliran tadi lebih ramah dengan senyum dan mengucapkan selamat pagi pada engku jika dibandingkan dengan pegawai ketika engku mengambil My Kid Dahlya yang berbangsa Melayu sudah tentunya beragama Islam. Hakikatnya pegawai tadi tidak ramah dan berkemungkinan beliau belum sarapan pagi agaknya.

Hari ini, Rabu, 29 April 2009. Akhirnya Dahlya sudah dinobatkan sebagai warganegara Melaysia dengan rasminya dan My Kid Dahlya sudah berada ditangan engku. Peliknya juga saya, kad pengenalan ini diberi nama MY KID, walhal My Kid adalah perkataan orang Inggeris. Ini la negara Malaysia. Engku tak ambil pusing mengenai bahasa dan yang penting blog ini cuba ditulis dengan menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya.

My Kid Dahlya dikeluarkan di Jabatan Pendaftaran Negara Gombak, Selangor

1 comment:

  1. alahai...seronoknyer bace citer baby...hehehe..biler nk dpt baby nih...ekekek

    ReplyDelete