darmansyah

April 16, 2009

Atok



Atok sekarang mendapat tugasan baru apabila Dahlya dilahirkan dimuka dunia. Atok (nama sebenarnya Abdullah) adalah merupakan seorang pesara dari hospital Klang yang dahulunya suka melepak setiap pagi dan petang didepan jalan masuk rumah. Atok duduk membaca surat khabar Sinar dan Kosmo pagi di kedai surat khabar berbangsa India sebelum membawa surat khabar itu pulang untuk bacaan Wan dan Cikgu ketika burung2 berterbangan pulang menanda hari mulai senja.

Kini semenjak kelahiran Dahlya, aktiviti seharian Atok berubah. Tidak seperti dulu boleh melepak dan berborak2 bersama kawan2. Atok dengan ikhlas hati menjaga Weet dan Dahlya.
Tugas harian Atok ketika ini bermula dari jam 7pagi. Atok akan memanaskan tungku Umi dan seterusnya memandikan Dahlya dan menyiapkan Dahlya dengan wangi2an selapas mandi setrusnya memakaikan baju.

Sekitar jam 10pagi, Atok akan membasuh baju Dahlya menggunakan tangan dan menyidaikannya. Perlu diingat kepada pembaca, sila basuh pakaian bayi anda dengan menggunakan sabun mandi kerana takut PH pada sabun baju terlalu tinggi. Selepas selesai semua, Atok akan mula memasak makanan pantang Umi dan ahli keluarga yang lain. Makanan ibu pantang berlainan dengan makanan orang yang sihat. Sebagai contoh makanan ibu pantang perlu direbus atau masak stim. Manakala ikan pula perlu berasaskan ikan yang tidak gatal2 kerana Umi melahirkan Dahlya melalui pembedahan.

Tepat Jam 2petang, selepas sholat Dzuhur. Atok akan memastikan Umi makan tengah hari manakala tugasan Ucu buat sementara menjada Dahlya. Ucu merupakan mahasiswi KUIS yang ketika ini sedang bercuti selama sebulan, maka cuti Ucu dipenuhi dengan aktiviti menjaga Dahlya sambil2 melihat internett. Ucu jaga Dahlya dengan cara sedikit ala2 rock kapak ataupun rock Dewa.ehehe..macam2 gaya die buat kat Dahlya tapi satu yg kurang kat ucu ni... nak tau ape?? "Abahhhhhhhhhhhhhhhh!!! Dahlya beraaaaaaaaaaaaaaaaak!!!" jadi ketika Dahlya berak atok la kene tukarkan kain lampin.. hehheeee..

Ketika malam menjelang tiba, tut tet...tut...tet... bunyi penggera keselamatan kereta Wan, menandakan Wan sudah pulang dari tugasan beliau sebagai seorang guru agama di sekolah rendah agama. Bermula lah tugas Wan menjaga Dahlya dan Umi sepanjang malam. Wan akan tidur disebelah Dahlya, tukar kain lampin dan sapu minyak kayu putih Cap Ayam Jago untuk mengurangkan perut kembung. Apabila Dahlya tidak tidur malam, Wan yang akan memujuk Dahlya untuk tidur sambil menimang2, Dahlya tersenyum....



Tulisan ini sebagai tanda terima kasih yang tak tehingga Engku kepada Atok, Wan dan Ucu kerana besusah payah menjaga Dahlya.

Walaupun bahasa Melayu pada Penulis blog ini tidak sepuitis seniman negara tapi penulis cuba menulis dengan menggunakan Bahasa Melayu sepenuhnya tanda protes kepada PPSMI.

1 comment: