darmansyah

April 14, 2009

Bagaimana bermula?

Nama ini hasil dari pencarian engku yg seminggu setelah dilahirkan putri sulung saya masih tidak mempunyai nama kerana saya tidak membuat persediaan untuk membuat nama kerana takut mengecilkan hati kedua belah pihak orng tua. Apabila ditanya dengan wan, wan juga tidak ada persediaan untuk nama baby kecik mungil nih. Bila ditanya Atok dan Andong pulak, mereka tidak memberi apa2 komen, hanya menyerahkannya pada engku.

Sebelum ini mmg saya dah berbincang dengan isteri saya untuk memberikan nama kepada baby nih dengan huruf permulaan `D` kerana pangkal nama engkunya juga `D`(Darmansyah). Umi pulak memberi cadangan bermula dengan abjad `A` kerana dia nak anaknya duduk didepan semasa peperiksaan kerana pada masa peperiksaan sesiapa yg duduk didepan akan dimulakan dengan murid2 yg bermula dengan abjad `A`.

Maka engku membuat surfing internett untuk mencari nama2 yg baik untuk baby yg sudah seminggu dilahirkan. Berikut nama2 yang disenaraipendekkan:-


1. Dahliyah - yang pintar
2. Alya - Ketinggian
3. Alwani - warna-warni
4. Amani - Cita-citaku
5. Fatanah - Kebijaksanaan
6. Huda - petunjuk
7. Nuha - Akal
8. Balqis - nama Ratu
9. Najwa - Pembicaraan antara 2 orng pintar
10. Basilia - Ratu Agung (bahasa Yunani)
11. Irmadel - gadis bangsawan (bahasa teutenik)
12. Jeconia - Hadiah dari Tuhan (bahasa Ibrani)
13. Saskia - pelindung manusia (bahasa Russia)

Setelah disenaraipendekkan nama2 di atas saya lebih suka dengan kosakata Dahlya Saskia. Lantas bertanyakan nama ini dengan seorng kawan yg bernama abg.Khairul Adzman yang lebih memahami bahasa2 asing. Beliau mengatakan nama `Saskia` itu selalu digunakan untuk nama binatang peliharaan bagi orng2 Eropah. Maka saya batalkan hasrat memberikan nama `Saskia` kerana takut dengan erti nama yg kurang elok.

Seterusnya pencarian nama ini ditukar menjadi Dahlya Nuha. Dengan ada 2 nama ini saya cukup berminat dengan maksud seperti yang telah diertikan sebelum posting ini. Saya menghubungi pula Atok kerana Atok merupakan lepasan Ijazah Universiti Madinah maka atok memberi pandangan nama itu disambungkan kepada Dahlyatun Nuha. Seterusnya beberapa hari kemudian saya pulang ke Klang (rumah mertua) untuk memastikan lagi nama ini. Maka Wan (Mak Weet) telah memberi pandangan yg sedikit berbeza. Beliau mahukan nama ini disatukan dengan Dahlyatunnuha setelah dahlya dibelakangnye ada 'ta marbutah'.

Maka untuk mengkonfirmasikan nama ini Mak memberikan ejaan baby mengikut bahasa Arab.

Kosakata:-
Umi - Mak
Engku - Ayah
Atok - Atuk
Wan - Nenek
Andong - Nenek



Disediakan oleh Engku

1 comment:

  1. nuha macam anak buah lulu kan
    memang sangat berakal yakni cerdik !!
    :)

    ReplyDelete